Inleiding
FASE 1: De gamewereld begrijpen
FASE 2: de aantrekking tot het gamen begrijpen
FASE 3: Help je gamer naar een digitale balans
FASE 4: De vooruitgang behouden

Voor wie is dit programma?

Dit programma is voor ouders van gamers die gevoelig zijn voor overmatig gamen die hun kind willen helpen een balans te creëren tussen de on- en offlinewereld.

In de video maken we de vergelijking van 3 soorten jongeren: fietsen, auto’s en vliegtuigen. Eerst heb je de ‘fietsen’. Dit zijn jongeren die niet veel instructies nodig hebben en snel hun plan leren trekken in het leven. Ze ontdekken snel hoe alles werkt en vertrekken op hun eigen levenspad. Daarnaast heb je de ‘auto’s’. Deze jongeren kunnen sneller en verder rijden dan diegenen met een fiets, maar gaan iets langer nodig hebben om eerst te leren hoe alles werkt en hoe ze moeten rijden. Als laatste heb je de ‘vliegtuigen’. Ze kunnen sneller en verder reizen dan de fietsen en de auto’s, maar zitten tegelijk vast in een cockpit vol schakelaars die ze eerst moeten leren gebruiken en dat gaat traag vooruit. Ondertussen zien ze hun leeftijdsgenoten, de fietsen en auto’s, enorm veel stappen zetten in het leven en steeds verder weg rijden richting de horizon. Deze leeftijdsgenoten behalen diploma’s, krijgen relaties, gaan werken, settelen, trouwen, krijgen kinderen, enzovoort, terwijl de vliegtuigen nog steeds eerst alle knopjes aan het ontdekken zijn in hun cockpit en op het tarmac blijven staan. 

Als je vast zit midden in je cockpit en al je leeftijdsgenoten stappen vooruit ziet zetten zorgt dat vaak voor heel wat frustraties, zowel bij de personen zelf als de omgeving. Deze jongeren gaan veel meer geduld en begeleiding nodig hebben dan de fietsende en rijdende leeftijdsgenoten. Tegelijk schuilt er enorm veel verborgen potentieel in hen. Als het ons lukt samen de obstakels op de landingsbaan te effenen en hen te helpen de knopjes van het leven te leren bedienen, dan kunnen we hen laten vliegen. 

Scroll naar top