Het rapport van Arthur sloeg in als een bom. Arthur, 15 jaar en in de derde middelbaar, leefde bijna letterlijk in de virtuele wereld van Roblox. Zijn volledige focus lag op gamen, en hem daarvan proberen los te weken, leidde enkel tot felle weerstand. Thuis was de balans zoek, het gezin leed onder een constante 'schermstrijd'.
De noodklok: gamen boven school
De aanleiding om hulp te zoeken was duidelijk: slechte eindresultaten voor alle hoofdvakken door overmatig gamen, zelfs tijdens de examenperiode. "Geen andere hobby's of bezigheden buiten de Roblox arena en onbeleefde reacties als het gamen moest stopgezet worden," herinnert de moeder zich. Ze hunkerde naar een gezondere en aangenamere balans voor Arthur én het hele gezin
Roblox is een gratis online gaming platform en gamecreatiesysteem ontwikkeld door Roblox Corporation die gebruikers toestaat om zowel een mini-game te ontwikkelen als te spelen met andere gebruikers.
Hulp zoeken: vallen en opstaan
Die zoektocht leidde hen naar GameChangers. Arthur werd uitgedaagd om zelf met oplossingen te komen, andere buitenhuisactiviteiten te zoeken, en kreeg inzicht in de mechanismen die games gebruiken om spelers vast te houden. Het aantal game-uren ging van 10 uur per dag in het weekend terug naar 5 uur.
Het was geen rechte weg omhoog. "We ondervonden de nodige weerstand van onze tiener," geeft ze toe. Maar met hulp en advies van Bavo van GameChangers, ook buiten de sessies, zagen ze vooruitgang. Toch bleef het vallen en opstaan. Tegen de kerstexamens was de gametijd beperkt, maar Arthur besloot bijna niet te studeren.
"Het gamen zat nog altijd in zijn hoofd tijdens de kerstexamen."
De ‘harde’ wake-up call
Het keerpunt kwam met nógmaals zeer slechte schoolresultaten. De school was duidelijk: zo kon het niet langer, tenzij Arthurs aanpak drastisch veranderde. In de volgende sessie met Bavo werd een duidelijk plan opgesteld: stoppen met gamen tot het schoolwerk klaar was, chemie bijwerken in de vakantie en bijles wiskunde.
Na deze harde 'wake-up call' volgde Arthur de raad wél op. Met thuisopvolging en de steun van Bavo, begon hij opnieuw te studeren. De gametijd in het weekend werd verder teruggebracht naar 2 uur per dag.

De balans vandaag en oproep aan scholen
Vandaag, in april, zijn de resultaten van de hoofdvakken verbeterd en de buis voor wiskunde is weggewerkt. Het traject bij GameChangers is afgerond.
"We hebben veel hulpmiddelen aangereikt gekregen en uitgeprobeerd," vertelt de moeder, "maar we beseffen vooral dat het een blijvende opdracht blijft om hieraan samen verder te werken en in te groeien."
Gamen blijft belangrijk voor Arthur, maar schoolwerk heeft een hogere prioriteit gekregen. Het zoeken naar sociale contacten in het echte leven en andere hobby's blijft een uitdaging. "We blijven Arthur helpen en wachten totdat hij vanuit zichzelf meer en meer inzicht zal krijgen," zegt ze hoopvol. "Dit komt niet onmiddellijk, maar we zijn ervan overtuigd dat we er met zijn allen wel zullen komen."
De mama is opgelucht dat ze de juiste hulp vonden:
"We zijn blij dat we GameChangers gevonden hebben: psychologen die zelf ervaring gehad hebben met eigen gameproblematiek, hebben veel meer impact op jongeren dan hulpverleners die niets van de gamewereld afweten."
Ze sluit af met een bredere oproep naar scholen:
"Nu hopen we dat de scholen nog inzicht krijgen over de dagelijkse schermstrijd waarmee jongeren te maken hebben. Het kan geen kwaad om zelf offline na te denken, je eigen verbeelding opnieuw aan te spreken en gewoon van het echte leven te genieten."
Herken je je situatie in dit verhaal, en ben je op zoek naar hulp of handvaten?
GameChangers biedt persoonlijke begeleiding om de balans in het gezin te herstellen. Aarzel dan zeker niet om een vrijblijvend intakegesprek in te plannen met ons.


