Apestaartjaren 2020: Onderzoek over Gaming bij de Vlaamse jeugd

Apestaartjaren 2020: Onderzoek over Gaming bij de Vlaamse jeugd

APESTAARTJAREN_2020_GAMES

Apestaartjaren onderzoekt om de 2 jaar de digitale leefwereld van de Vlaamse jeugd tussen 6 en 18 jaar. Op 29 oktober heeft Apestaartjaren de cijfers uitgebracht over gaming (met uitzondering van de coronaperiode). In het rapport zien ze 3 tendensen ten opzichte van 2018. Uit de data blijkt dat meer jongeren samen gamen, dat smartphone en tablet populaire toestellen zijn om te gamen en dat jongeren in het algemeen meer gamen dan vroeger.

Meer samen gamen

Uit het onderzoek van Apestaartjaren speelt 48% van de kinderen alleen, 40% van de kinderen speelt samen met bekenden en 12% speelt met onbekenden. De overgrote meerderheid van de jongeren (12-18) geven aan dat ze het leuker vinden om tegen vrienden te spelen dan tegen de computer. Slechts 13% van de jongeren geeft aan liefst alleen te willen gamen. Voor bijna de helft van de middelbare scholieren is het gamen daarbovenop vooral om verveling tegen te gaan!

Gamen kan ontzettend plezant zijn met een hoop vrienden, maar ook alleen spelen kan voor evenveel ontspanning zorgen. Of je nu samen of alleen speelt, het is belangrijk om vrienden te hebben in je nabije omgeving. Wat als het internet zou uitvallen? Met een aantal vrienden in je buurt kan je makkelijker contact houden en kan je om hulp vragen in noodsituaties.

Tabel 1: Hoe sta je tegenover gamen

 

Jongeren gamen meer op smartphone

90% van de jongeren spelen minstens 1 keer per maand een game. En net zoals in 2018 zijn smartphones bij jongeren het populairste toestel waar ze op gamen. Smartphones zijn de laatste jaren enorm geëvolueerd van een toestel waar je enkel sms’en en mails kon ontvangen naar een broekzakcomputer dat alles weet en alles kan. Het is een deel geworden in het leven van vele jongeren. Ze nemen foto’s, filmen dansjes, abonneren op trendy kanalen en volgen digitale beroemdheden.

Het is mogelijk om de schermtijd van je smartphone te limiteren. Er zijn allerlei tools en applicaties die je kan gebruiken om ouderlijk toezicht of limieten in te stellen. Maar al deze systemen zijn niet waterdicht. In plaats van alleen te focussen op schermtijd is het van belang om aandacht te hebben voor schermvrije momenten en ruimtes. Vooral de ruimtes waar concentratie, fysiek contact en rust belangrijk zijn, blijven de smartphones beter uit. Denk maar aan de de slaapkamer, eettafel of bureau.

Tabel 2: Op welke van onderstaande toestellen heb je de afgelopen maand een game gespeeld?

 

Jongeren gamen meer dan vroeger

Meer dan de helft van de middelbare scholieren gamet dagelijks (ook schooldagen) en 8% speelt meer dan 3 uur per dag, blijkt uit de studie van Apestaartjaren. Op vrije dagen zien we ook dat jongeren meer gamen dan tijdens de schooldagen.

Is dit te véél of te weinig? Het moeilijk om te bepalen hoeveel gametijd goed is voor jongeren. De richtlijn die wij hanteren is minimum 1 uur en maximum 4 uur. Een minimum van 1 uur is nodig om ervoor te zorgen dat de jongere mee is met zijn tijd en de digitale mogelijkheden leert kennen. Het maximum staat op 4 uur omdat we geloven dat meer dan 4 uur gamen geen meerwaarde heeft. Normaal ben je na een aantal uur ontspannen genoeg en kan je daarna nog andere activiteiten ondernemen.

Verder kunnen ouders ervoor zorgen dat kinderen hun online momenten benutten voor actieve schermtijd. Hierin kunnen ze leren en te creëren. Daarmee is de vraag niet zozeer hoeveel tijd ze besteden achter het scherm, maar hoe ze hun schermtijd gebruiken. En wordt de focus meer gelegd op actieve schermtijd dan passief voor het scherm zitten.

Tabel 3: Hoe vaak game je gemiddeld per dag?


Wat als het gamen uit de hand loopt?

Het onderzoek van Apestaartjaren 2020 geeft enkel de data weer van schermgebruik bij kinderen en jongeren, en vertellen niets over gameproblemen. Toch kunnen we op basis van de cijfers voorspellen dat het gamen de volgende jaren bij velen uit de hand gaat lopen.

Als we kijken naar de stijgende trends van het gamegebruik dan verwachten we een stijging van het aantal aanmeldingen omtrent gameproblematieken. Momenteel ondervindt 10% van de jongeren gameproblemen en worstelt 3% met een gameverslaving. Er is dan nog geen rekening gehouden met de coronaperiodes! Door de annulatie van alle buitenactiviteiten en de sluiting van vele plaatsen buiten het huis zijn jongeren massaal aan het gamen. En als 70% van de kinderen aangeeft dat ze gamen om verveling tegen te gaan lijkt een toename aan gameproblemen een logisch gevolg.

Wat niet betekent dat gamen slecht is. Gamen is momenteel de enige mogelijkheid voor kinderen en jongeren om nog contact te hebben met leeftijdsgenootjes. Pak de console of pc dus zeker niet af. Het kan een ontspannende hobby zijn waar je veel plezier mee beleeft. Gamen loopt vaak uit de hand bij het ontbreken van een gezonde balans. De gezondheid gaat achteruit, sociale contacten verwaarloosd, slechtere prestaties, minder verantwoordelijkheden opnemen… Bij kinderen en jongeren uit een gameprobleem zich meer in het afzonderen op de kamer, minder spreken met de ouders en minder zelfstandig zijn.

Is het gameprobleem uitgegroeid tot een gameverslaving dan kunnen we dat aan de hand van 9 zichtbare kenmerken nagaan. Vul gerust de gameverslavingstest in voor jezelf of je gamer. Op het einde van de test kom je te weten hoeveel kenmerken er bij jou of je gamer aanwezig zijn.

Blijf op de hoogte over nieuwe artikels

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer artikels

Gamer Duncan
Getuigenis gamer

Duncan (23) maakte korte metten met zijn gameverslaving

Duncan (23) uit Wetteren was al een tijdje werkloos en vulde zijn dagen (en nachten) met gamen. Thuis waren er regelmatig discussies, hij had het moeilijk om los te komen van zijn schermen en zag de toekomst somber in. Zijn moeder bracht ons in contact en samen zijn we gaan werken aan het creëren van

Scroll naar top