Focus op Actieve Schermtijd in plaats van passieve schermtijd

Focus op Actieve Schermtijd in plaats van passieve schermtijd

Focus op Actieve Schermtijd in plaats van passieve schermtijd

Tijdens de vakanties spenderen jongeren veel meer tijd op het scherm dan tijdens het schooljaar. Ze hebben geen huiswerk, ze hoeven niet te leren voor toetsen en kunnen uitblazen van de voorbije examenperiode. Maar wat doen ze met die vele uren vrije tijd? Naast vakantiewerk, scrollen, swipen en gamen vergeten we dat actieve schermtijd ook een van de online mogelijkheden is.

Actieve schermtijd is beperkt

Deze herfstvakantie is natuurlijk een grotere uitdaging. De meeste winkels zijn dicht, je mag niet zomaar afspreken met je vrienden en alle activiteiten en evenementen zijn afgelast. In plaats van naar buiten gaan moeten jongeren thuisblijven en zichzelf weten te entertainen.

Sommige hebben een hobby die ze gemakkelijk kunnen verderzetten zoals lezen, tekenen of muziek spelen, terwijl anderen meer online hun tijd doorbrengen. Maar om contact te houden met het vrienden en mee te zijn met deze wereld, moeten ze nu eenmaal gebruik maken van digitale toestellen. Daarom dat alle jongeren meer tijd doorbrengen met hun gsm, PlayStation of pc.

Onderzoek toont dat slechts 3% van de kinderen tussen de 8 en 18 jaar hun tijd doorbrengen met online creatie zoals het maken van muziek , schrijven van blogs en andere gelijkaardige inspanningen – Dr. Delaney Ruston

Wat eens het grootste discussiepunt was in huis is nu plots de enige manier om met je vrienden, werk en familie te communiceren. Wat kunnen ouders doen om van de nood en deugd te maken? Naast onze 7 tips tijdens corona kunnen flexibele schermuren worden gehanteerd en kan je als ouder ervoor zorgen dat de online momenten van je kind worden benut voor actieve schermtijd. Hierin kunnen ze leren en te creëren. Daarmee is de vraag niet zozeer hoeveel tijd ze besteden achter het scherm, maar hoe ze hun schermtijd gebruiken. En wordt de focus meer gelegd op actieve schermtijd dan passief voor het scherm zitten.

Actieve Schermtijd stimuleren

Passief online zijn (consumeren) is niet erg, maar natuurlijk speelt het niet in het voordeel van de persoon. Kinderen zijn heel creatief en online applicaties of games kunnen die creativiteit nog sterker tot uiting laten komen! Daarnaast missen ze ook heel wat fysieke activiteit dat toch wel dagelijks aan te raden is.

Actieve schermtijd betekent dat je iets leert of iets maakt tijdens je tijd online. De eerste stap in het vinden van een online activiteit is kijken naar wat je kinderen graag deden voor de quarantaine. Daarna zijn er veel mogelijkheden! Bekijken van leerrijke video’s (Ted Talks) of ontdekken van online cursussen of klassen (programmeren). Het beluisteren van podcasts, lezen van ebooks of volgen van virtuele toeren. Als je eerder iets wil maken, raden we je aan om een kanaal op te starten (YouTube, Twitch), video’s te maken (TikTok). Je kan ook afbeeldingen maken in fotoshop, organiseren van kampen, familieactiviteiten, toernooien… Gamers kunnen een handleiding of een samenvatting maken van je game voor (groot)ouders. Zo leert je gamer praten over zijn games op een creatieve manier, steekt hij er iets van op en ben jij ook op de hoogte.

Blijf op de hoogte over nieuwe artikels

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer artikels

Agressie bij gamen: waar komt het vandaan en wat kan je doen?
Uncategorized

Agressie bij gamen: waar komt het vandaan en wat kan je doen?

Er zijn heel wat effecten van gamen. Is agressie hier één van? Eén van de vragen die ouders zich vaak stellen is, of gamen een persoon agressief kan maken. In de games van vandaag zijn er veel voorbeelden te zien van geweld, zoals: Call Of Duty, Grand Theft Auto, Mortal Kombat etc. dit is niet

Apestaartjaren 2020: Onderzoek over Gaming bij de Vlaamse jeugd
Blog

Apestaartjaren 2020: Onderzoek over Gaming bij de Vlaamse jeugd

Apestaartjaren onderzoekt om de 2 jaar de digitale leefwereld van de Vlaamse jeugd tussen 6 en 18 jaar. Op 29 oktober heeft Apestaartjaren de cijfers uitgebracht over gaming (met uitzondering van de coronaperiode). In het rapport zien ze 3 tendensen ten opzichte van 2018. Uit de data blijkt dat meer jongeren samen gamen, dat smartphone

Scroll naar top