Naast ADHD en autisme, komt hoogbegaafdheid regelmatig voor bij personen die problematisch gamen. Hoe deze 2 zaken met elkaar verbonden zijn leggen we uit in onderstaande tekst. Deze tekst is ook een aangepast fragment. Je kan het terugvinden in het boek Game Over van GameChanger Matthias Dewilde.
Wat is hoogbegaafdheid?
Vaak wordt het begrip begrepen als ‘heel slim’ zijn, waardoor er meteen uitzonderlijke resultaten op school of het werk verwacht worden. Belgisch Expertisecentrum rond hoogbegaafdheid Exentra omschrijft het om die reden als ‘een van de meest verkeerd begrepen termen uit onze moderne samenleving’.
In werkelijkheid denken hoogbegaafden eerder op een andere, snellere manier dan leeftijdsgenoten. ‘In veel gevallen kan het een bron van problemen zijn’, voegt Exentra eraan toe. ‘Verveling, demotivatie, onderpresteren en opbouw van frustraties zijn maar een aantal frequent voorkomende moeilijkheden.’ In onze aanmeldingen merken we op dat personen met hoogbegaafdheid ook vatbaar zijn voor problematisch gamen.
Je kan hoogbegaafden makkelijk herkennen aan:
- de grote behoefte aan nieuwe ervaringen
- de nood aan uitdagingen
In de praktijk zien we dat het vaak extra aandacht vraagt van naasten om deze personen bezig te houden.
“De verschillen tussen hoogbegaafde kinderen (en volwassenen) zijn groot. Op alle vlakken: leren, de kijk op het leven, interesses. Eén uitgangspunt is belangrijk: dé (hyper)hoogbegaafde bestaat niet. Intelligentie, intensiteit, complexiteit en snelheid is wat hen bindt, maar dit kan allerlei uitingsvormen hebben.” – Talentissimo (Nederlands expertisecentrum)
Hoeveel mensen zijn hoogbegaafd?
Gemiddeld één op vijftig mensen is hoogbegaafd, maar er zijn veel verschillen in de persoonlijkheid van hoogbegaafden. Veel hoogbegaafden zullen eerder geïnteresseerd zijn in de talloze mogelijkheden van het internet om bij te leren, dan zich louter op games te richten. Denk maar aan het bekijken van filmpjes, het lezen van artikels en het uitwisselen van meningen op fora.
Waarom hoogbegaafdheid en problematisch gamen?
Niet iedereen met hoogbegaafdheid is gevoelig voor problematisch gamen. De hoogbegaafde gamers die worstelen om hun schermtijd onder controle te krijgen, hebben ook een teruggetrokken, denkende persoonlijkheid. In dat geval zijn ze vooral op zoek naar intellectuele uitdaging. Terwijl het offline leven te gemakkelijk of saai is geworden, bieden videospelletjes een oneindige bron van uitdaging. In spelletjes zijn er telkens wel nieuwe spannende missies of vijanden te verslaan en dat maakt games voor hen erg aantrekkelijk.
Hoogbegaafdheid en gamen in evenwicht
Een belangrijke stap om evenwicht te krijgen in het problematisch gamegedrag bij mensen met hoogbegaafdheid is om nieuwe uitdagingen te creëren in het leven naast het gamen. Dat kan bij voorbeeld een nieuwe hobby zijn of een herwonnen interesse in een studierichting, het aangaan van nieuwe uitdagingen op carrièrevlak of het zetten van stappen op vlak van zelfstandiger of socialer leven.
De kunst bestaat erin om nieuwe (gezonde) uitdagingen in het leven te introduceren vóórdat de huidige activiteiten gaan vervelen. En tegelijk genoeg variatie zetten zodat het leven in evenwicht is. Met andere woorden: niet enkel uitdagingen zoeken in games, maar ook in activiteiten daarbuiten. In onze coaching werken we hier uitgebreid aan. We zien dat personen met hoogbegaafdheid, die gevoelig zijn voor problematisch gamen, ook de mogelijkheden hebben om hun gamegedrag in balans te krijgen.