Verslag van onze impact in 2023.

Verslag van onze impact in 2023. cover
In het voorjaar van 2023 begonnen we onze impact te meten via Impact Track, gedreven door de cruciale vraag: Hoe effectief zijn onze activiteiten echt? Na een jaar van nauwgezette data-analyse, zijn we verheugd onze eerste bevindingen te delen.

Hoeveel impact hebben onze coaching, getuigenissen en infosessies? Dat is de vraag die we onszelf stelden en ook vaak kregen van anderen. Omdat data-analyse ons helpt om onze aanpak tegen gameverslaving verder te verbeteren en ook essentieel zijn voor toekomstige samenwerkingen, gingen we op zoek naar een manier om onze impact te meten. Zo leerden we in het voorjaar van 2023 de tool “Impact Track” kennen via de Sociale Innovatiefabriek en gingen we hiermee aan de slag. Nu we ongeveer een jaar bezig zijn, delen we graag onze eerste bevindingen met jullie.

Hoeveel impact hebben onze activiteiten eigenlijk?

Het belang van Impact Track voor onze missie

Impact Track is een online platform dat onze organisatie helpt om makkelijk impactdata te verzamelen, beheren, analyseren en communiceren.

Begin 2023 beslisten we om ons eigen dashboard met Impact Track op te zetten. Hierdoor hebben we nu een referentiepunt om na te gaan hoe impactvol we nu eigenlijk bezig zijn met GameChangers. We wisten wel dat de jongeren en hun netwerk die we begeleiden tevreden waren. Allen werden hun ervaringen nergens gemeten of bijgehouden. We zagen ook dat een klein deel van onze doelgroep na bepaalde tijd terug in een gameverslaving herviel. We waren dus blij dat de Sociale Innovatie Fabriek met een systeem kwam waarmee we onze impact op lange termijn in kaart kunnen brengen.

Dankzij Impact Track kunnen we nu:

  • de effectiviteit van onze werkwijzen en activiteiten objectief beoordelen,
  • specifieke gebieden identificeren waar we nog meer impact kunnen maken,
  • onze methodes verfijnen,
  • transparant communiceren op onze sociale media over onze resultaten met jongeren en hun netwerk, en
  • deze cijfers gebruiken om interessante samenwerkingen aan te gaan en eventuele subsidies aan te vragen voor onze sociale activiteiten.

Hoger bereik en dus meer begeleiding

In 2023 bereikten we 11.242 jongeren met een getuigenis over gameverslaving. Na een dip in 2020-2022 voor getuigenissen en infosessies door de vele lockdowns, zien we dat we deze terug in stijgende lijn zijn. Ook het aantal opgestarte begeleidingstrajecten blijft geleidelijk aan stijgen. We gingen van 116 naar 172 persoonlijk begeleidde gezinnen/gamers.

Data-inzichten van ons dashboard op Impact Track

Verbeterde communicatie binnen begeleide families

Families melden een verbeterde communicatie en begrip voor elkaar sinds ze onze ondersteuning ontvangen. Zo geeft 84 % aan dat ze (bijna) nooit nog frustraties, discussies en conflicten hebben rond game- en schermgedrag, waar dat voor de samenwerking met GameChangers slechts bij 6 % het geval was. En 40 % praat heel vaak met hun ouders of partner over hun online game-activiteiten en interesse na afloop, terwijl dit vooraf slechts 7 % was. Ook ouders of partners geven aan dat het vaker lukt om een open gesprek aan te gaan met hun gamende jongeren of partner over hun gamegedrag.

Data-inzichten van ons dashboard op Impact Track

Tastbare verandering in de omgeving

Door ons werk kunnen we tastbare verandering brengen in de omgeving, iets wat door data uit Impact Track wordt bevestigd. Zo zien we dat na afloop van het traject ouders vaker weten wat te doen om hun gamende jongere of partner te ondersteunen en de situatie te verbeteren. Hierdoor vraagt het aanpakken van de situatie ook duidelijk veel minder energie van de ondersteunende partij.

Data-inzichten van ons dashboard op Impact Track

Gezondere balans tussen online en offline activiteiten

Dankzij onze begeleiding vinden veel gamers een gezondere balans tussen online en offline activiteiten. De meeste personen denken na afloop duidelijk veel minder (bijna nooit) over games en wanneer ze opnieuw kunnen spelen of online gaan. Daarnaast gamen ze bijna nooit nog om met onaangename gevoelens zoals stress, angst of frustraties om te gaan. Het is dus minder obsessief en vluchtgedrag. 80 % zegt ook bijna nooit problemen in hun leven door hun game- en schermgebruik te ervaren na afloop terwijl vooraf 47 % (heel) vaak problemen hierdoor hadden.

Het blijft wel nog steeds moeilijk om op tijd en vanzelf te minderen of te stoppen met gamen. We zien ook dat het initiatief vanuit de gamende jongere of partner om vanuit zichzelf te werken aan hun gamegedrag nog niet de gewenste impact heeft (we zien een lichte verbetering wel) en dat we hier nog in kunnen verbeteren met onze methodes. Deze twee punten zijn dus zeker iets waar we in de toekomst verder mee aan de slag gaan om de impact te verhogen en herval te vermijden.

Data-inzichten van ons dashboard op Impact Track

Toekomstplannen en continue verbetering

Dankzij deze feedback van onze klanten kunnen we nu verder aan de slag gaan met het verdiepen van de impact die we maken en het uitbreiden van ons bereik. Het doet ons ook plezier om te zien dat allen ons zouden aanbevelen voor begeleiding bij een game- of schermverslaving. Ook samenwerkingen met andere organisaties en het verkrijgen van subsidies staan op onze agenda, mede mogelijk gemaakt door de resultaten uit onze impact pagina.

Heb je interesse in persoonlijke begeleiding voor jezelf of je gezin of in het boeken van een getuigenis of infosessie voor je organisatie? Neem gerust contact op!

Blijf op de hoogte over nieuwe artikels

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel dit artikel

Meer artikels

Verslag van onze impact in 2023. cover
Gameverslaving

Verslag van onze impact in 2023.

In het voorjaar van 2023 begonnen we onze impact te meten via Impact Track, gedreven door de cruciale vraag: Hoe effectief zijn onze activiteiten echt? Na een jaar van nauwgezette data-analyse, zijn we verheugd onze eerste bevindingen te delen.

Scroll naar boven