Wat is gameverslaving? - GameChangers

Wat is gameverslaving?

Wat is gameverslaving?

 

In dit artikel geven we het echte antwoord op de vraag ‘Wat is gameverslaving?‘. Als je eens online gezocht hebt naar gameverslaving, zal je wel gemerkt hebben dat iedere website iets anders vertelt. Helaas bevatten vele websites valse informatie en beloftes. De aanwezigheid van deze foute gegevens is te vinden in het feit dat gameverslaving een nieuw begrip is waar onderzoekers nog niet akkoord zijn over de inhoud. Door gebrek aan een vaststaande definitie formuleert iedereen zijn versie en mening over dit thema. Wij brengen hier geen extra mening, maar geven je de juiste inlichtingen over gameverslaving.

TIP: Om het volgende stuk makkelijker te verteren kan je volgende metafoor in het achterhoofd houden. De wereld van de psychiatrie is zoals een keuken. Er zijn twee chef-koks en iedere chef heeft zijn eigen kookboek met allerlei verschillende gerechten. Elk gerecht heeft zijn eigen ingrediënten, maar niet alle ingrediënten moeten aanwezig zijn. Spaghetti kan op allerlei manieren worden gemaakt.

Er zijn 2 grote organisatie die -kort door de bocht gezegd- zich buigen over ziektes en stoornissen die globaal verspreid zijn en een impact hebben op de wereldbevolking. Deze zijn de Amerikaanse Psychiatrische Associatie (APA) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Beide houden zich bezig met het classificeren van ziektes of stoornissen, het erkennen van nieuwe ziektes en het coördineren van sectoren om tot actie te komen. Van zodra een bepaalde ziekte of stoornis is erkend, zullen onderzoekers over de hele wereld de stoornis dieper analyseren. Omdat de APA de eerste was die gameverslaving beschreef, zullen we hiermee starten.

9 Symptomen van Gameverslaving volgens APA

Het boek waarmee APA aan de slag gaat om stoornissen in te delen heet ‘het Diagnostisch en Statistisch handboek van Mentale stoornissen versie 5, meestal afgekort tot DSM-5 In dit handboek verscheen gameverslaving voor het eerst in 2013 onder de sectie ‘Verder onderzoek vereist’ omdat er een tekort aan evidentie was gevonden. Ondanks onvoldoende gegevens stellen ze 9 symptomen of ingrediënten voorop die aanwezig kunnen zijn bij gameverslaving.

  1. Steeds moeten denken aan gamen of games (preoccupatie)
  2. Reactie(s) van het lichaam zoals verdriet, angst of irritatie na een periode van niet kunnen gamen . (ontwenningsverschijnselen)
  3. Meer tijd moeten gamen om de drang of behoefte te vervullen. (Tolerantie)
  4. Onvermogen om te stoppen met gamen en reeds mislukte pogingen ondernomen om te stoppen
  5. Door het gamen de interesse in leuke activiteiten verliezen en vroegere activiteiten opgeven
  6. Gamegedrag verderzetten ondanks het ervaren van problemen
  7. Verbergen of liegen over de tijd besteed aan het gamen
  8. Gamen om negatieve gevoelens zoals schuld en hopeloosheid te dempen
  9. Relatie, opportuniteit of job op het spel zetten door het gamen

Herken je een aantal van deze symptomen bij jezelf of bij iemand in de buurt? Dat is eigenlijk volledig normaal. Bij iedereen is er een symptoom aanwezig als hij een moeilijke periode doormaakt. Vandaar dat de APA een grens heeft opgesteld. Als er voor minstens 6 maanden 5 of meer symptomen aanwezig zijn, kan iemand de diagnose gameverslaving  krijgen. 

Onze gametest is gebaseerd op deze 9 symptomen en de onderbouwde vragenlijst Internet Gaming Disorder Scale -Short-Form (IGDS9-SF) . Ben je benieuwd naar je score of dat van iemand anders? Ga hier naar onze test.

De Wereldgezondheidsorganisatie over gameverslaving

De 2de organisatie die enkele jaren later gameverslaving heeft opgenomen is de wereldgezondheidsorganisatie (WHO). In tegenstelling tot de APA  heeft de WHO in 2018 gameverslaving niet enkel beschreven maar ook erkent als een ziekte. Wat betekent dat er in de gezondheidszorg acties moeten ondernomen worden omdat de ziekte ernstig genoeg wordt beschouwd.

Zoals de APA de DSM-5 bezit, gebruikt de WHO de 11de versie van de Internationale Classificatie van Ziektes (ICD-11).  Daarin wordt gameverslaving beschreven als off- of online gamegedrag dat voortdurend of in terugkerende periodes voorkomt, met de aanwezigheid van de volgende 3 symptomen:

  1. weinig controle over de duur, frequentie, begintijdstip, eindtijd en context van het gamen
  2. de voorkeur om te gamen groeit uit tot die mate dat het andere interesses en dagelijkse activiteiten teniet doet
  3. blijven en meer gamen ondanks het ervaren van negatieve gevolgen. Het gedragspatroon is zodanig zwaar dat er een beduidende achteruitgang zichtbaar is in cruciale levensdomeinen (persoonlijk, familiaal, sociaal, ontwikkeling)

Ook bij in de ICD-11 maken ze een scheiding tussen problematisch gamen en gameverslaving. Het gamegedrag en de bijhorende kenmerken moeten voor tenminste 12 maanden aanwezig zijn om de diagnose te kunnen stellen van gameverslaving. De duur van de periode kan ingekort worden wanneer aan alle diagnostische vereisten is voldaan en de symptomen ernstig zijn.

Besluit

In dit artikel hebben we kort belicht wat de term gameverslaving echt betekent. Het is een jong begrip dat stilaan een vaste vorm krijgt. De APA en WHO hebben daarbinnen een eigen beschrijving en grenslijn wat betreft gameverslaving. Gameverslaving is een echte ziekte waar de effecten ervan niet vallen te onderschatten. Wacht niet af tot je genoeg maanden en symptomen kan afvinken om een diagnose van gameverslaving te krijgen. Het probleem vroeg aanpakken zorgt voor minder schade en een sneller herstel. Wanneer je aanvoelt dat er problemen zijn met het gamen, vraag raad bij een hulpverlener of instantie.

Heb je een idee voor een artikel? Laat het ons weten!

Blijf op de hoogte over nieuwe artikels

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer artikels

Tools om schermtijd aan te pakken
Tips voor ouders

Welke app’s en apparaten helpen je bij schermtijd?

Stel je voor: de afgesproken scherm- of gametijd is op. Je wilt dat ze komen eten, aan hun huiswerkbeginnen of gaan slapen, en je krijgt te horen dat ze “nog 5 minuten” nodig hebben. 5 minuten worden 10, 15 of zelfs 30 minuten, tot je geduld overloopt en je kwaad de stekker uittrekt. Herkenbaar? Dergelijke

Moeder helpt kinderen met schermgebruik
Uncategorized

Via onze tips pakt deze moeder schermtijd anders aan.

We waren aangenaam verrast toen we de mail van deze moeder ontvingen. Zij is een moeder met een zoon (14) en dochter (16) en heeft een traject bij ons afgelegd. Haar mail is een mooi voorbeeld dat toont dat je je thuissituatie op een eigen manier kan aanpakken. We konden het daarom niet laten om

Scroll to Top