Help je gamer in vijf stappen door de kerstexamens

Help je gamer in vijf stappen door de kerstexamens

kerstexamens
De periode voor en tijdens de kerstexamens hoeft niet stressvol te zijn. Met onderstaande stappen kun je je gamer ondersteunen en motiveren om te studeren.

De uitslag van het eerste rapport is gekend en de herfstvakantie zit er alweer op. De kerstexamens komen dichterbij en sommige ouders maken zich misschien nu al zorgen over deze periode. Misschien viel het eerste rapport al tegen of kijk je op tegen de strijd om hen aan het studeren te krijgen in plaats van te gamen of filmpjes te kijken. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn! Met onderstaande stappen helpen we jou en je kind op weg om de komende examenperiode stress- en schermvrijer te laten verlopen.

1. De juiste motivatie

Heeft jouw kind geen of weinig motivatie om te studeren? Dat is niet meteen een probleem, maar laat het geen excuus voor hem zijn om niets of weinig te doen. Regelmatig dingen doen die minder leuk zijn maar nodig zijn, horen ook bij het leven. Wat kan helpen om hem mee te krijgen is korte-termijn gevolgen te koppelen aan hun inspanningen. Want ze hebben op dit moment niet veel aan de 'beloning' een diploma te hebben in 4 of 5 jaar. Dat is nog heel ver weg in de toekomst!

Daarom kies je beter voor beloningen die zichtbaar zijn en die ze in korte tijd kunnen verdienen. Bijvoorbeeld je kan de scherm- of gametijd koppelen aan de resultaten van de examenperiode. Stel je creëert een marge van 2u dat ze langer mogen opblijven of gamen in de kerstvakantie. Als ze 12 vakken hebben, dan kan je zeggen dat elk vak dat ze 60% of meer scoren, ze 10 minuten langer mogen opblijven, met een maximum van 120 minuten. Natuurlijk ga je de situatie moeten aanpassen aan wat voor jou goed aanvoelt en wat binnen hun capaciteiten ligt, maar op deze manier creëer je wel meer redenen voor hen om zich nu in te zetten voor die kerstexamens.

kerstexamens

2. Een haalbare en visuele planning

Een planning kan helpen om een structuur in te bouwen die het studeren makkelijker laat verlopen. Vaak hebben kinderen hier geen zin in en zijn ze maar weinig gemotiveerd om het te maken, ondanks ze er veel baat bij zouden hebben. Wat kan helpen is om duidelijke afspraken te maken. Zeg hem bijvoorbeeld dat zolang er geen planning is er ook geen ruimte is voor internet en schermtijd. Pas als er een planning is kan scherm- en gametijd mee ingepland worden.

Een goede planning moet in de eerste plaats haalbaar zijn. Let op, wat haalbaar is voor jou is dat meestal niet voor je kind. Een haalbare planning zal je kind blijven motiveren om door te gaan. Iedere dag is een kleine overwinning en brengt hen telkens een stap dichter bij hun doel of beloning. In dit artikel vind je nog wat extra tips voor het opstellen van een haalbare planning. Via deze website kun je handige examenplanners downloaden die je kind al een heel eind op weg kan helpen.

Kerstexamens

Hang de planning ergens op waar je kind vaak komt. Dit helpt hen om een overzicht te bewaren van wat ze nog moeten doen. Pols dagelijks naar hoe de dag geweest is en wat er morgen op de planning staat. Zo blijf je betrokken als ouder en kun je tijdig ondersteuning bieden waar nodig.

kerstexamens

3. Schermvrije pauzes

Een planning is een belangrijk onderdeel van een goede voorbereiding voor de kerstexamens, maar een te strakke planning zonder pauzes is maar weinig effectief. Het is aangeraden om in pauzes zo weinig mogelijk toegang te bieden tot schermen. Dit is een activiteit waarin je kind zichzelf snel kan verliezen en de tijd als een sneltrein voorbij raast. Ze zullen het ook veel moeilijker hebben om terug in gang te schieten. Over het algemeen kan het een hulp zijn om de overgang tussen pauze en studeren een schermvrije activiteit te voorzien. Laat hen bijvoorbeeld na het ontbijt, middag -en avondmaal meteen opnieuw studeren in plaats van hen nog een halfuur te laten gamen. Je zult merken dat ze het makkelijker vinden om hen te focussen op het studeren.

Het kan ook helpen om de schoolse structuur te behouden die ze altijd al gewend zijn geweest. Na vier uur mogen ze bijvoorbeeld even op adem komen en een grotere pauze nemen. Ook in deze pauzes is het belangrijk om af en toe schermvrije pauzes in te bouwen. Maak hierover duidelijke en concrete afspraken en wijk er niet van af. Heb jij nog geen schermafspraken gemaakt? Dit artikel kan je hierbij helpen.

kerstexamens

4. Een omgeving zonder afleiding

De fysieke plaats en omgeving waarin je kind studeert is misschien wel één van de belangrijkste zaken om die kerstexamens tot een goed einde te brengen. Een omgeving vol lawaai, chaos en andere afleidende zaken, kan de productiviteit sterk doen dalen en bovendien een enorme deuk geven in de motivatie. Hieronder geven we je enkele ideeën over de ideale studieplek.

De plek waar je kind studeert kun je het best scheiden van de plek waar hij slaapt of ontspant. Ons brein associeert de slaapkamer bijvoorbeeld met een plek om te slapen. Studeren in de slaapkamer kan ervoor zorgen dat je brein in de war raakt. Je slaapritme kan verstoord raken óf je focus verkleint omdat je brein denkt dat je mag slapen.

Kies voor een plek waar je kind niet gestoord of afgeleid kan worden door andere gezinsleden of leuke dingen zoals zijn computer, smartphone, TV of PlayStation. De verleiding om even een filmpje te kijken, een berichtje te lezen of een spelletje te spelen zou te groot zijn. De drang kan sterker zijn dan henzelf. Het is namelijk sterker dan zichzelf.

5. Voldoende slaap en gezonde eetgewoontes

Studeren voor de kerstexamens kan een serieuze inspanning vragen van je kind. Naast voldoende rustmomenten tussen het studeren door is het belangrijk om een goed slaapritme in te bouwen. Door iedere dag op hetzelfde uur te gaan slapen en op te staan, zal je kind vol (nieuwe) energie aan zijn dag beginnen. Zorg ook hier voor zo weinig mogelijk stoorzenders tijdens hun nachtrust door bijvoorbeeld de smartphone uit hun kamer te houden. Een laatste belangrijke tip kan zijn om vlak voor het slapen een schermvrij moment in te lassen. Op deze manier komt je kind helemaal tot rust.

Naast voldoende slaap om de dag vol energie te starten is het ook belangrijk om bewust om te gaan met voeding. Voorzie dus vooral gezonde tussendoortjes zoals fruit en noten en laat je kind ook voldoende water drinken. Gezonde snacks zullen het lichaam van je kind een energieboost geven, terwijl frisdrank en snoep net het omgekeerde effect zullen hebben.

kerstexamens

Het is niet het einde van de wereld als het wat minder gaat. Maar als je graag sneller vooruitgang maakt, kan een gesprek met ons veel helpen. Zo’n gesprek is vrijblijvend en kun je zelf inplannen via deze link.

Blijf op de hoogte over nieuwe artikels

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer artikels

Gamer Duncan
Getuigenis gamer

Duncan (23) maakte korte metten met zijn gameverslaving

Duncan (23) uit Wetteren was al een tijdje werkloos en vulde zijn dagen (en nachten) met gamen. Thuis waren er regelmatig discussies, hij had het moeilijk om los te komen van zijn schermen en zag de toekomst somber in. Zijn moeder bracht ons in contact en samen zijn we gaan werken aan het creëren van

Scroll naar top